Hoogsensitief: een constante balans zoeken tussen overprikkeling en onderprikkeling

De aandacht voor mensen met hoogsensitiviteit neemt de laatste jaren steeds meer toe. Door de publicatie van “bekende” mensen die hun eigen verhaal delen en ervoor uit durven te komen dat ze hoogsensitief zijn, gaat het taboe gelukkig steeds meer van dit onderwerp af.

Wat me wel opvalt, is dat er vaak alleen gesproken wordt over overprikkeling en dat er nog weinig stil wordt gestaan bij onderprikkeling.  

Onderprikkeling is vaak het gevolg van overprikkeling, althans dat is bij mij het geval, dus bij jullie wellicht ook. Als ik overprikkeld ben geraakt door bijvoorbeeld teveel afspraken in mijn agenda, dan hoor ik mezelf vaak zeggen dat ik graag in winterslaap wil, op vakantie wil of naar huis wil (ook al ben ik thuis). Ik wil dus weg, weg van alle prikkels, het liefst wil ik alleen zijn en helemaal niks meer doen. Ik wil van de snelweg van het leven af. Zo voelt dat voor mij.

Wat ik in het verleden dan in zo’n geval deed, is een dagje vrij plannen. Zodat ik even helemaal bij kon tanken. Ik kon dan echt een hele dag op de bank liggen tv kijken en met de katten knuffelen. Alleen aan het einde van de dag voelde ik me vaak nog beroerder dan daarvoor. Nu weet ik dat dit voor mij dus ook geen oplossing is. Ik kan de overprikkeling niet compenseren met een dagje niks doen. Dit werkt niet voor mij. Ik raak hierdoor onderprikkeld.

hoogsensitief

Nog even kort samengevat:

Overprikkeling
Bij overprikkeling zijn er teveel prikkels of indrukken bij je binnengekomen. Overprikkeling ontstaat als er meer informatie (van bijvoorbeeld de zintuigen) wordt ontvangen, dan dat er aan informatie verwerkt kan worden. Deze informatie worden ook wel indrukken of prikkels genoemd. Als je hersenen en zenuwstelsel overprikkeld zijn, komt alles extra hard binnen. Door overprikkeling kunnen er allerlei klachten optreden zoals, chronische vermoeidheid, burn-out, lusteloosheid, kort lontje, slechte concentratie etc.

Wat zijn dan die prikkels?
Prikkels of indrukken kunnen van veel dingen afkomstig zijn, zoals: geluid, licht, geur, temperatuur, teveel afspraken, emoties, gesprekken, nieuws uit de krant of van televisie, informatie uit een boek of tijdschrift.

Onderprikkeling
Bij onderprikkeling krijg je te weinig prikkels binnen, waardoor je sympatisch zenuwstelsel te weinig wordt gestimuleerd. In dit geval krijgt je brein te weinig adrenaline en wordt je moe, ontevreden en kun je je erg down gaan voelen.

Vaak volgt onderprikkeling na overprikkeling. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je in balans blijft. Overprikkeling blijft je waarschijnlijk overkomen, maar zorg dan in elk geval dat je daarna niet onderprikkeld raakt.

Mijn tip: leer jezelf kennen. Ga nadenken over wat je fijn vind om te doen, waar je echt van kunt ontspannen. In mijn geval is dat sporten, in de vorm van een klein stukje hardlopen of wat yoga oefeningen thuis op de mat. Beweging is voor mij belangrijk. Ook van een wandeling in de natuur kan ik enorm genieten en het zorgt ervoor dat ik me niet lusteloos voel aan het einde van de dag.

Herken jij je in dit verhaal en heb je tips? Deel ze dan met mij en wellicht kunnen we hier andere mensen mee helpen.

Liefs,
Iris

Published by

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s